Studia na Wydziale

Kandydat

Leśnictwo

Opis kierunku i sylwetka absolwenta
  • Studia pierwszego stopnia

    Koncepcja i cele kształcenia na kierunku leśnictwo wynikają bezpośrednio z przyjętej do 2020 r. strategii Uczelni i celów strategicznych, a także z prowadzonej w SGGW polityki w zakresie jakości kształcenia. Według przyjętej strategii rozwoju wyodrębnia się pięć obszarów strategicznych: doskonalić kształcenie, doskonalić badania naukowe, współpraca i umiędzynarodowienie, rozwijać transfer wiedzy do gospodarki, finanse i administracja. Są one determinantami w zakresie opracowanej koncepcji kształcenia wyrażonej w programie studiów na kierunku leśnictwo, obejmującym wiedzę z obszaru nauk rolniczych w dyscyplinie leśnictwo. Kierunek leśnictwo realizowany w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie na poziomie I spełnia wymogi kierunku inżynierskiego. Ogólnoakademicki  profil kierunku leśnictwo, obejmujący zajęcia służące zdobywaniu przez studenta wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, wpisuje się w zakres badań naukowych prowadzonych w SGGW w Warszawie.

    Misją kształcenia na kierunku leśnictwo jest: i) tworzenie szkoły naukowej z zakresu nauk o lesie, środowisku, ochronie przyrody i różnorodności biologicznej, roli lasów w przestrzeni obszarów wiejskich i relacjach zachodzących pomiędzy człowiekiem a przestrzenią i lasem, opartych na paradygmacie zrównoważonego rozwoju; ii) tworzenie i przekazywanie nowej wiedzy z zakresu trwałego i wielofunkcyjnego leśnictwa, środowiska, ochrony przyrody i gospodarki przestrzennej oraz poszukiwanie nowych metod stosowania i przekazu tej wiedzy; iii) kształcenia studentów do prowadzenia całego zakresu działań związanych z ochroną przyrody, gospodarką leśną, dokonywania odpowiednich wyborów gospodarczych i społecznych; iv) tworzenie właściwej atmosfery dla różnorodności działań i opinii, niezależności poglądów i dążenia do doskonałości oraz poczucia współodpowiedzialności za podejmowane decyzje.

    Dążenie do realizacji powyższych celów sprawia, że stale rozwijane są zdolności badawcze kierunku leśnictwo i poszukiwane są nowe pola działań, przy współpracy ze zidentyfikowanymi interesariuszami wewnętrznymi i zewnętrznymi. Opracowane nowe programy badawcze i edukacyjne, wzbogacają treści i sposoby przekazywania wiedzy, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań globalnych, regionalnych i krajowych, dotyczących zarządzania zasobami naturalnymi, hodowli, użytkowania i ochrony lasów oraz przestrzeni niezurbanizowanej, w tym zwłaszcza przestrzeni leśnej. Studia na poziomie pierwszym przygotowują jednocześnie studentów do prowadzenia badań naukowych. Aktywność studentów w    tym zakresie jest realizowana w trakcie zajęć seminaryjnych, które przygotowują do napisania pracy dyplomowej inżynierskiej oraz w trakcie realizacji badań niezbędnych do pracy dyplomowej (praktyka dyplomowa) pod kierunkiem promotorów. Studenci są zachęcani do brania udziału w badaniach naukowych prowadzonych przez promotorów. Na szczególną uwagę zasługuje naukowa działalność Studenckiego Koła Naukowego Leśników (SKNL), w ramach którego każdy student ma możliwość realizacji badań naukowych, udziału w przeglądach dorobku, konferencjach naukowych oraz pisania prac w czasopismach naukowych. Prace dyplomowe, zgodnie z regulaminem studiów w SGGW, mogą być realizowane także w formie publikacji naukowych – artykułów, rozdziałów w monografiach recenzowanych lub całych monografii.

    Na kierunek leśnictwo rekrutuje się możliwie najlepszych kandydatów na studia, zapewnia studentom nowoczesne programy nauczania, dba o wysoki poziom studiów oraz rozwija zdolności decyzyjne studentów dla zapewnienia absolwentom możliwości zajmowania stanowisk kierowniczych w zakresie nie tylko szeroko rozumianego leśnictwa, ale i ochrony środowiska oraz ochrony przyrody w lasach, na poziomie lokalnym, krajowym i międzynarodowym. Osoby ubiegające się o przyjęcie na studia pierwszego stopnia na kierunku leśnictwo powinny wykazywać zainteresowania przyrodniczo-techniczne, znajdujące swój wyraz w dobrych wynikach maturalnych z takich przedmiotów jak: matematyka i biologia. Przedmioty te stanowią podstawę do kwalifikacji na studia pierwszego stopnia. Przedmioty te traktowane są równorzędnie. Pozostałe szczegóły dotyczące zasad rekrutacji na kierunek leśnictwo podawane są co roku w uchwałach Senatu i rozporządzeniach JM Rektora SGGW w Warszawie. Absolwenci studiów pierwszego stopnia mają możliwość i są przygotowani do kontynuacji nauki przede wszystkim na studiach II stopnia na kierunku leśnictwo lub na kierunkach pokrewnych.

    Proces kształtowania oferty edukacyjnej realizowany jest w bliskich związkach z głównymi pracodawcami funkcjonującymi na rynku pracy w zakresie leśnictwa. Wyrażane jest to przede wszystkim na istniejącej od szeregu lat płaszczyźnie współpracy, na której pracodawcy artykułują swoje oczekiwania w stosunku do wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych ich potencjalnych pracowników. Przyjęty na kierunku leśnictwo model kształcenia określa zarówno możliwość bieżącego zaspokajania oczekiwań pracodawców, jak i konieczne kierunki zmian gwarantujące ich utrzymanie i rozwój w przyszłości. Przykładem takich działań jest z jednej strony tworzenie profili stanowiskowych dla pracowników na różnych poziomach zarządzania, z drugiej zaś działania mające na celu określenie wymagań programowych oraz poprawa i unowocześnienie praktycznej strony nauczania, szczególnie poprzez zastosowanie innowacyjnych metod i narzędzi edukacyjnych. Aktywności w tym zakresie są w wielu wypadkach realizowane przy współpracy z partnerami zagranicznymi (np. sieci współpracy Euroliga, IUFRO, EFI, ConDDEFFS, itp.). Przyjęte rozwiązania przynoszą wymierne rezultaty. Dowodem na to jest m.in. wysoka ocena studiów w zakresie leśnictwa, wyrażana przez studentów i absolwentów w ankietach prowadzonych na różnych etapach kształcenia oraz zapisy strategii największego pracodawcy – Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe na lata 2014–2030, które za jeden z filarów gwarancji osiągnięcia swoich celów zakładają współpracę z renomowanymi leśnymi uczelniami wyższymi w zakresie programów i sposobów kształcenia, praktyk i staży zawodowych oraz promowania najlepszych absolwentów.

    Plany studiów i programy nauczania dla kierunku leśnictwo zbudowane zostały z uwzględnieniem uniwersalnych charakterystyk pierwszego stopnia określonych w ustawie z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji oraz charakterystyk drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomie 6 PRK typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach systemu szkolnictwa wyższego i nauki, poddane konsultacji z przedstawicielami pracowników i studentów – członkami Komisji Dydaktycznej. Szczegółowe opisy planów studiów i programów nauczania stanowią załącznik  do niniejszego opracowania. Struktura programów studiów uwzględnia również odpowiednie proporcje pomiędzy treściami kształcenia w zakresie przedmiotów podstawowych i kierunkowych. Zajęcia na kierunku leśnictwo prowadzone są w formie wykładów, ćwiczeń, ćwiczeń terenowych, seminariów, przy znacznym udziale pracy własnej studentów, głównie w postaci projektów. Udział zajęć fakultatywnych, wyrażony punktami ECTS, w stosunku do sumarycznych punktów ECTS dla kierunku,  stanowi ponad 30%.

    Proces dydaktyczny realizowany na kierunku leśnictwo wymusza stosowanie różnych metod dydaktycznych powiązanych z celem, treścią i specyfiką poszczególnych przedmiotów. Ich zasadniczym celem jest przekazanie wiedzy, wypracowanie wśród studentów nawyku samodzielnego myślenia oraz umiejętności pracy zespołowej i rozwiązywania postawionych zadań i problemów, szczególnie w sytuacji dynamicznie zachodzących zmian gospodarczych i przyrodniczych.  Niektóre przedmioty, głównie te prowadzone w systemie zajęć audytoryjnych bazują na tradycyjnych metodach dydaktycznych. Jednak zdecydowana większość przedmiotów, w tym przede wszystkim kierunkowe i do wyboru, w trakcie realizacji wykorzystują metody dydaktyczne promujące i wspomagające proces aktywnego uczenia się i stawiające na aktywność poznawczą studenta. Studia pierwszego stopnia na kierunku leśnictwo są prowadzone bez podziału na specjalności. Istnieje jednak możliwość wybory jednej z ośmiu specjalizacji, wymienionych w programie studiów.

    Przedmioty do wyboru

    W trakcie studiów (od 5 semestru)  studenci mają możliwość wyboru jednej z ośmiu specjalizacji, wymienionych w programie studiów, dopasowanych do ich osobistych zainteresowań. Uruchamiane są tylko te specjalizacje, na które zapisała się odpowiednia liczba studentów. Decyzję w tym zakresie podejmuje Prodziekan. Program kształcenia umożliwia studentowi wybór modułów/przedmiotów kształcenia w wymiarze 65 punktów ECTS co stanowi ponad 30% ogólnej liczby punktów ECTS. Liczba ta istotnie wzrasta jeżeli student skorzysta z umiędzynarodowienia studiów, np. w formie programu Erasmus. Studenci są zachęcani do korzystania z takiej szansy. Optymalnym okresem umiędzynarodowienia studiów są semestry 5, 6 i 7 o znacznej liczbie zajęć do wyboru. Bardziej ryzykowne jest wybranie semestrów 2-4. Ryzyko wynika z możliwości korekt ustalonych uprzednio protokołów uzgodnień realizowanych na wyjeździe przedmiotów, które z przyczyn niezależnych od studenta nie zostają uruchomione na uczelni przyjmującej.

    Studenci dokonują wyboru spośród przedmiotów podstawowych (np. jeden z języków obcych, przedmioty humanistyczne, dopasowane do aktualnych potrzeb zmieniającego się świata), oraz przedmiotów fakultatywnych. Listy przedmiotów fakultatywnych na semestrach 5-7, mają charakter listy otwartej. Ich zakres podlega cyklicznym zmianom w zależności od potrzeb i zainteresowań studentów, rozwoju nauki i odpowiedzi na zapotrzebowanie interesariuszy zewnętrznych. Wyborowi studentów podlega również ścieżka realizacji pracy dyplomowej: specjalizacje i związane z nimi przedmioty specjalizacyjne oraz seminaria, praktyka dyplomowa i wieńcząca całość studiów praca dyplomowa.

    Łączna liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 131, co stanowi 60,5%. W zakres tych zajęć zostały również wliczone godziny zarezerwowane na indywidualne konsultacje pomiędzy prowadzącymi a studentami w ramach godzin konsultacji pracowników.

    Zasady i forma realizacji praktyki zawodowej

    Zgodnie z przedstawionym programem studiów, studenci są zobowiązani to odbycia 180 godzin praktyki zawodowej po 6 semestrze nauki. W czasie jej odbywania student zobowiązany jest zapoznać się z podstawowymi problemami administracyjnymi i produkcyjnymi w wybranym nadleśnictwie lub parku narodowym. Zakres praktyki obejmuje zarówno technologię prac leśnych, jak i praktyczne ich wykonywanie, ze wskazaniem na prace przewidziane w zakresie obowiązków Służby Leśnej. Typowe prace fizyczne, takie jak np.: ręczne lub mechaniczne czyszczenia, pielenie szkółek, itp., trwające dłużej niż jeden dzień, mogą odbywać się wyłącznie za zgodą studenta.

    Szczegółowe zasady, sposób i tryb realizacji modułów związanych z odbyciem praktyk zawodowych określa regulamin praktyk, który zostanie wprowadzony przez właściwą radę programową.

    Praktyka powinna przebiegać zgodnie z ramowym programem, którego zakres wykonania uzależniony jest od aktualnych możliwości terenowych, organizacyjnych i technologicznych wybranej jednostki. Ramowy program praktyki obejmuje:

    1. Prace administracyjne: organizacja wewnętrzna jednostki (organizacja biura i jednostek terenowych), zakres obowiązków i organizacja pracy na poszczególnych stanowiskach, planowanie w jednostce gospodarczej (tryb planowania, części planu finansowo–gospodarczego), dokumentacja i jej obieg w zakresie ewidencji stanu środków gospodarczych, zaopatrzenia, produkcji (wynagrodzenia, zużycia materiałów, itp.), zbytu (drewna i innych produktów leśnych);
    2. Prace terenowe: produkcja materiału sadzeniowego, sposoby mechanicznego przygotowania gleby, pielęgnowanie upraw, pielęgnowanie drzewostanów (czyszczenia i trzebieże), technologie stosowane przy pozyskaniu, zrywce i wywozie drewna, pozyskanie ubocznych produktów leśnych, ocena stanu sanitarnego lasu oraz metody zwalczania gradacji owadów i chorób drzew leśnych, przeciwpożarowa ochrona lasu, szkodnictwo leśne, budowa i konserwacja dróg leśnych, turystyczne zagospodarowanie lasu, ochrona zasobów leśnych.

    Podstawą do zaliczenia praktyki jest wypełniony przez studenta dziennik praktyk,  poświadczony i zaopiniowany przez nadleśnictwo lub park narodowy. W czasie trwania praktyki opiekun praktyk wraz z dziekanem sprawdzają w ramach kontroli (w losowo wybranych jednostkach) przebieg realizacji praktyki i jej zgodność z celem i ustalonym programem. Zaliczenia modułu związanego z odbyciem praktyki zawodowej dokonuje prodziekan lub opiekun praktyk upoważniony pisemnie przez dziekana.

    Absolwent studiów pierwszego stopnia kierunku leśnictwo posiada wiedzę zapewniającą możliwość realizacji wielostronnych funkcji lasu wynikających zarówno z założeń gospodarki leśnej jak i potrzeb ochrony przyrody i środowiska. Posiada umiejętności i kompetencje dotyczące projektowania, urządzania, organizowania i zarządzania gospodarstwem leśnym. Umie organizować produkcję szkółkarską, hodowlę oraz ochronę lasu. Zdobyta wiedza pozwala absolwentowi na podjęcie niezbędnych działań przyczyniających się do ochrony lasu przed zagrożeniami biotycznymi, abiotycznymi i antropogenicznymi. Czyni to zgodnie z zasadami ochrony środowiska i prawami przyrody. Absolwent jest przygotowany do: sporządzania i realizacji planów gospodarczych, ochronnych i finansowych; projektowania i realizacji inżynieryjnego zagospodarowania lasu oraz prowadzenia nadzoru inżynierskiego nad wykonawstwem prac leśnych. Absolwent powinien znać język obcy na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy. Posiada także umiejętność posługiwania się językiem specjalistycznym z zakresu leśnictwa. Absolwent może podjąć studia drugiego stopnia.

  • Studia drugiego stopnia

    Koncepcja i cele kształcenia na kierunku leśnictwo wynikają bezpośrednio z przyjętej do 2020 r. strategii Uczelni i celów strategicznych, a także z prowadzonej w SGGW polityki w zakresie jakości kształcenia. Według przyjętej strategii rozwoju wyodrębnia się pięć obszarów strategicznych: doskonalić kształcenie, doskonalić badania naukowe, współpraca i umiędzynarodowienie, rozwijać transfer wiedzy do gospodarki, finanse i administracja. Są one determinantami w zakresie opracowanej koncepcji kształcenia wyrażonej w programie studiów na kierunku leśnictwo, obejmującym wiedzę z obszaru nauk rolniczych w dyscyplinie nauki leśne. Kierunek leśnictwo realizowany w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie na poziomie II stopnia spełnia wymogi kierunku magisterskiego. Ogólnoakademicki profil kierunku leśnictwo, obejmujący zajęcia służące zdobywaniu przez studenta wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, wpisuje się w zakres badań naukowych prowadzonych w SGGW w Warszawie.

    Celem kształcenia na kierunku leśnictwo jest: i) przekazanie studentom wiedzy i umiejętności z zakresu nauk o lesie, środowisku, ochrony przyrody i różnorodności biologicznej, roli lasów w przestrzeni obszarów wiejskich i relacjach zachodzących pomiędzy człowiekiem a przestrzenią i lasem, opartych na paradygmacie zrównoważonego rozwoju; ii) włączanie studentów w tworzenie nowej wiedzy z zakresu trwałego i wielofunkcyjnego leśnictwa, środowiska, ochrony przyrody i gospodarki przestrzennej; iii) kształcenia studentów do prowadzenia całego zakresu działań związanych z ochroną przyrody, gospodarką leśną, dokonywania odpowiednich wyborów gospodarczych i społecznych; iv) tworzenie właściwej atmosfery dla różnorodności działań i opinii, niezależności poglądów i dążenia do doskonałości oraz poczucia współodpowiedzialności za podejmowane decyzje.

    Dla ścieżki kształcenia „technologie informacyjne w leśnictwie” przyjęto, że program studiów ma na celu przygotować absolwentów do szerokiego wachlarza aktywności w zakresie zastosowania technologii informacyjnych (IT) w praktyce i nauce o lesie i środowisku, rozwiązywania złożonych problemów na podstawie pogłębionego i rozszerzonego zrozumienia struktur, procesów i zależności w obrębie ekosystemów, krajobrazu, leśnictwa i przemysłu drzewnego. Studenci zdobywają umiejętności posługiwania szerokim spektrum metod i narzędzi naukowych w celu zbierania, analizowania, przechowywania, wizualizacji I komunikowania danych o lesie i  środowisku naturalnym. Absolwenci są szczególnie wykwalifikowani do tworzenia, kreatywnego wykorzystania i adaptowania do powyższych celów oprogramowania komputerowego, oraz do poszukiwania nowych pól jego zastosowania.

    Dążenie do realizacji powyższych celów sprawia, że stale rozwijane są zdolności badawcze kierunku leśnictwo i poszukiwane są nowe pola działań, przy współpracy ze zidentyfikowanymi interesariuszami wewnętrznymi i zewnętrznymi. Opracowane nowe programy badawcze i edukacyjne, wzbogacają treści i sposoby przekazywania wiedzy, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań globalnych, regionalnych i krajowych, dotyczących zarządzania zasobami naturalnymi, hodowli, użytkowania i ochrony lasów oraz przestrzeni niezurbanizowanej, w tym zwłaszcza przestrzeni leśnej. Studia na poziomie drugim umożliwiają studentom aktywne uczestnictwo w prowadzonych na kierunku badaniach naukowych.  Aktywność studentów w ramach badań naukowych jest realizowana: i) w trakcie zajęć seminaryjnych, które przygotowują do napisania pracy dyplomowej magisterskiej, ii) w trakcie realizacji badań niezbędnych do pracy dyplomowej (praktyka dyplomowa) pod kierunkiem promotorów, iii) poprzez udział studentów w badaniach naukowych prowadzonych przez promotorów, iv) poprzez działalność naukową w Studenckim Kole Naukowym Leśników (SKNL), w ramach którego każdy student ma możliwość realizacji badań naukowych, udziału w przeglądach dorobku, konferencjach naukowych oraz pisania prac w czasopismach naukowych. Prace dyplomowe, zgodnie z regulaminem studiów w SGGW, mogą być realizowane w formie publikacji naukowych – artykułów, rozdziałów w monografiach recenzowanych lub całych monografii. Dodatkowo aktywność studentów w ramach badań naukowych realizowanych podczas realizacji ścieżki kształcenia „technologie informacyjne w leśnictwie” jest realizowana przede wszystkim w trakcie realizacji projektu badawczego w III semestrze.

    Na kierunek leśnictwo rekrutuje się możliwie najlepszych kandydatów na studia, zapewnia studentom nowoczesne programy nauczania, dba o wysoki poziom studiów oraz rozwija zdolności decyzyjne studentów dla zapewnienia absolwentom możliwości zajmowania stanowisk kierowniczych w zakresie nie tylko szeroko rozumianego leśnictwa, ale i ochrony środowiska oraz ochrony przyrody w lasach, na poziomie lokalnym, krajowym i międzynarodowym. Osoby ubiegające się o przyjęcie na studia drugiego stopnia na kierunku leśnictwo powinny wykazywać zainteresowania przyrodnicze. Rekrutacja odbywa się na podstawie średniej oceny ze studiów pierwszego stopnia. Pozostałe szczegóły dotyczące zasad rekrutacji na kierunek leśnictwo podawane są co roku w uchwałach Senatu i rozporządzeniach JM Rektora SGGW w Warszawie. Absolwenci studiów drugiego stopnia mają możliwość i są przygotowani do kontynuacji nauki w ramach szkół doktorskich.

    Proces kształtowania oferty edukacyjnej realizowany jest w bliskich związkach z głównymi pracodawcami funkcjonującymi na rynku pracy w zakresie leśnictwa. Wyrażane jest to przede wszystkim na istniejącej od szeregu lat płaszczyźnie współpracy, na której pracodawcy artykułują swoje oczekiwania w stosunku do wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych ich potencjalnych pracowników. Przyjęty na kierunku leśnictwo model kształcenia określa zarówno możliwość bieżącego zaspokajania oczekiwań pracodawców, jak i konieczne kierunki zmian gwarantujące ich utrzymanie i rozwój w przyszłości. Przykładem takich działań jest z jednej strony tworzenie profili stanowiskowych dla pracowników na różnych poziomach zarządzania, z drugiej zaś działania mające na celu określenie wymagań programowych oraz poprawa i unowocześnienie praktycznej strony nauczania, szczególnie poprzez zastosowanie innowacyjnych metod i narzędzi edukacyjnych. Aktywności w tym zakresie są w wielu wypadkach realizowane przy współpracy z partnerami zagranicznymi (np. sieci współpracy Euroliga, IUFRO, EFI, ConDDEFFS, itp.). Przyjęte rozwiązania przynoszą wymierne rezultaty. Dowodem na to jest m.in. wysoka ocena studiów w zakresie leśnictwa, wyrażana przez studentów i absolwentów w ankietach prowadzonych na różnych etapach kształcenia oraz zapisy strategii największego pracodawcy – Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe na lata 2014–2030, które za jeden z filarów gwarancji osiągnięcia swoich celów zakładają współpracę z renomowanymi leśnymi uczelniami wyższymi w zakresie programów i sposobów kształcenia, praktyk i staży zawodowych oraz promowania najlepszych absolwentów.

    Plany studiów i programy nauczania dla kierunku leśnictwo zbudowane zostały z uwzględnieniem uniwersalnych charakterystyk drugiego stopnia określonych w ustawie z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji oraz charakterystyk drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomie 7 PRK typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach systemu szkolnictwa wyższego i nauki, poddane konsultacji z przedstawicielami pracowników i studentów – członkami Komisji Dydaktycznej. Szczegółowe opisy planów studiów i programów nauczania stanowią załącznik  do niniejszego opracowania. Struktura programów studiów uwzględnia również odpowiednie proporcje pomiędzy treściami kształcenia w zakresie przedmiotów podstawowych i kierunkowych. Zajęcia na kierunku leśnictwo prowadzone są w formie wykładów, ćwiczeń, ćwiczeń terenowych, seminariów, przy znacznym udziale pracy własnej studentów, głównie w postaci projektów.

    Proces dydaktyczny realizowany na kierunku leśnictwo wymusza stosowanie różnych metod dydaktycznych powiązanych z celem, treścią i specyfiką poszczególnych przedmiotów. Ich zasadniczym celem jest przekazanie wiedzy, wypracowanie wśród studentów nawyku samodzielnego myślenia oraz umiejętności pracy zespołowej i rozwiązywania postawionych zadań i problemów, szczególnie w sytuacji dynamicznie zachodzących zmian gospodarczych i przyrodniczych.  Niektóre przedmioty, głównie te prowadzone w systemie zajęć audytoryjnych bazują na tradycyjnych metodach dydaktycznych. Jednak zdecydowana większość przedmiotów, w tym przede wszystkim kierunkowe i do wyboru, w trakcie realizacji wykorzystują metody dydaktyczne promujące i wspomagające proces aktywnego uczenia się i stawiające na aktywność poznawczą studenta. Studia drugiego stopnia na kierunku leśnictwo w języku polskim są prowadzone bez podziału na specjalności. Istnieje jednak możliwość wybory jednej z ośmiu specjalizacji, wymienionych w programie studiów.

    Przedmioty do wyboru

    Program studiów umożliwia studentowi wybór modułów/przedmiotów kształcenia w wymiarze 64 punktów ECTS, co stanowi ponad 53% ogólnej liczby punktów ECTS. Studenci są zachęcani do korzystania z wymiany międzynarodowej (np. program Erasmus+), szczególnie podczas 2 i 3 semestru znacznej liczbie zajęć do wyboru.

    Studenci dokonują wyboru jednej z 8 specjalizacji, w ramach których realizowane są zajęcia specjalizacyjne. Ponadto studenci są zobligowani do wyboru  z otwartej listy przedmiotów fakultatywnych, w tym istnieje możliwość wyboru spośród zajęć specjalizacyjnych innych specjalizacji. Lista przedmiotów specjalizacyjnych i fakultatywnych na semestrach 2 i 3 podlega cyklicznym zmianom w zależności od potrzeb i zainteresowań studentów, rozwoju nauki i odpowiedzi na zapotrzebowanie interesariuszy zewnętrznych. Wyborowi studentów podlega również ścieżka realizacji pracy dyplomowej (magisterskiej). Dla ścieżki kształcenia „technologie informacyjne w leśnictwie” zajęcia fakultatywne realizowane są w każdym semestrze studiów (od 1 do 4). Lista fakultetów ma charakter listy otwartej, a ponadto w 3 semestrze realizowany jest obligatoryjny projekt badawczy, którego zagadnienia podlega wolnemu wyborowi przez studenta.

    Łączna liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 61 (50,7 dla ścieżki kształcenia „technologie informacyjne w leśnictwie”), co stanowi  51% (53%). W zakres tych zajęć zostały również wliczone godziny zarezerwowane na indywidualne konsultacje pomiędzy prowadzącymi a studentami w ramach godzin konsultacji pracowników.

    Absolwent studiów drugiego stopnia jest przygotowany merytorycznie do realizacji idei trwałej i zrównoważonej gospodarki leśnej, także kontekście rozwoju regionalnego oraz zapewnienia trwałości funkcjonowania ekosystemów leśnych. Jego umiejętności, kompetencje i kwalifikacje wpływają na charakter i jakość sporządzanych planów gospodarczych i finansowych. Absolwent potrafi formułować samodzielnie sądy oraz prowadzi właściwie komunikację z otoczeniem. Pozwala to mu na samodzielne prowadzenie ustawicznego kształcenia, szczególnie w kontekście zmian wynikających z potrzeb rynku pracy. Jest przygotowany do podjęcia studiów w ramach szkół doktorskich i aktywnego uczestniczenia w pracach badawczych w zakresie leśnictwa. Absolwent studiów na kierunku leśnictwo jest przygotowany do pracy w jednostkach Lasów Państwowych na wszystkich poziomach zarządzania oraz organach administracji publicznej odpowiedzialnych za leśnictwo oraz ochronę przyrody i środowiska. Posiada on również kwalifikacje do pracy w firmach związanych z leśnictwem, łącznie z ich tworzeniem i prowadzeniem. Dodatkowo, w ramach ścieżki kształcenia „technologie informacyjne w leśnictwie” Absolwent jest przygotowany do szerokiego wachlarza aktywności w zakresie zastosowania technologii informacyjnych (IT) w praktyce i nauce o lesie i środowisku, rozwiązywania złożonych problemów na podstawie pogłębionego i rozszerzonego zrozumienia struktur, procesów i zależności w obrębie ekosystemów, krajobrazu, leśnictwa i przemysłu drzewnego. Absolwenci posiadają umiejętność posługiwania się szerokim spektrum metod i narzędzi w celu zbierania, analizowania, przechowywania, wizualizacji I komunikowania danych o lesie i  środowisku naturalnym. Absolwenci są szczególnie wykwalifikowani do tworzenia, kreatywnego wykorzystania i adaptowania do powyższych celów oprogramowania komputerowego, oraz do poszukiwania nowych pól jego zastosowania.

Gospodarka przestrzenna

Opis kierunku i sylwetka absolwenta
  • Studia pierwszego stopnia

    Ogólne cele kształcenia

    Celem studiów I stopnia na kierunku gospodarka przestrzenna jest:

    • przekazanie wiedzy w zakresie podstaw gospodarowania przestrzenią ze szczególnym uwzględnieniem terenów wiejskich,
    • wyrobienie umiejętności identyfikacji istotnych problemów dotyczących gospodarowania przestrzenią, analizowania ich przyczyn i rozwiązywania w oparciu o aktualny stan wiedzy,
    • przygotowanie absolwenta do pracy na stanowiskach samodzielnych oraz do pracy zespołowej.

     

    Po ukończeniu studiów absolwenci otrzymują tytuł zawodowy inżyniera, mogą być zatrudnieni w:

    • jednostkach administracji państwowej oraz organach samorządu terytorialnego,
    • instytucjach zajmujących się pośrednictwem w obrocie lub zarządzaniem nieruchomościami,
    • instytucjach zajmujących się planowaniem zagospodarowania przestrzeni, ze szczególnym uwzględnieniem terenów rolnych i leśnych,
    • mogą również kontynuować kształcenie na studiach II stopnia na kierunku macierzystym lub na kierunkach pokrewnych, a po ich ukończeniu mogą być uczestnikami szkół doktorskich w zakresie szeroko rozumianego kształtowania przestrzeni czy ochrony środowiska.

     

    Opis programu studiów

    Koncepcja i cele kształcenia na interdyscyplinarnym kierunku Gospodarka Przestrzenna wynikają z przyjętej do 2020 r. strategii Uczelni i celów strategicznych, a także z prowadzonej w SGGW polityki w zakresie jakości kształcenia. Według przyjętej strategii rozwoju wyodrębnia się pięć obszarów strategicznych: doskonalenie kształcenia, badań naukowych, współpracy i umiędzynarodowienia, rozwijanie transferu wiedzy do gospodarki oraz finanse i administracja. Są one determinantami w zakresie opracowanej koncepcji kształcenia wyrażonej w programie studiów na opisywanym kierunku, obejmującym interdyscyplinarną wiedzę z obszarów nauk rolniczych, społecznych oraz nauk inżynieryjno-technicznych. Kierunek Gospodarka Przestrzenna realizowany w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie na poziomie I spełnia wymogi kierunku inżynierskiego. Ogólnoakademicki profil kierunku, obejmujący zajęcia służące zdobywaniu przez studenta wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, wpisuje się w zakres badań naukowych prowadzonych w SGGW w Warszawie.

    Studia I stopnia na kierunku Gospodarka przestrzenna są prowadzone bez podziału na specjalności. W końcowej fazie studiów realizuje się przedmioty kierunkowe w celu sprofilowania prac dyplomowych i przygotowania seminariów. Studia mają charakter ogólnoakademicki. Pomimo praktycznego przygotowania do wykonywania zawodu   uczenia, szczególnie w zakresie wiedzy dotyczącej aktualnych problemów gospodarowania przestrzenią terenów wiejskich.

    Liczba punktów ECTS przypadająca na zajęcia o statusie ogólnoakademickim (N) wynosi 184, co stanowi ponad 87%.

    Oprócz umiejętności zawodowych i kompetencji społecznych student uzyskuje umiejętności pogłębionego rozumienia oraz interpretacji faktów, ich przyczyn i skutków. Szczegółowe efekty uczenia się zostały przedstawione w tabeli 1. a matryca efektów uczenia dla poszczególnych przedmiotów stanowi załącznik 2. Aktywność studentów w ramach badań naukowych jest inspirowana i kontrolowana w trakcie zajęć seminaryjnych, które przygotowują do napisania pracy dyplomowej inżynierskiej oraz w trakcie realizacji badań niezbędnych do pracy dyplomowej (praktyka dyplomowa) pod kierunkiem promotorów. Studenci są zachęcani do brania udziału w badaniach naukowych prowadzonych przez promotorów. Na szczególną uwagę zasługuje naukowa działalność Studenckiego Koła Naukowego Gospodarki Przestrzennej (SKNGP), w ramach którego każdy student ma możliwość realizacji badań naukowych, udziału w przeglądach dorobku, konferencjach naukowych oraz pisania prac w czasopismach naukowych. Prace dyplomowe, zgodnie z regulaminem studiów w SGGW, mogą być realizowane w formie publikacji naukowych – artykułów, rozdziałów w monografiach recenzowanych lub całych monografii.

    Do uzyskania kwalifikacji niezbędne jest uzyskanie co najmniej 210 pkt ECTS.

    Czas trwania studiów stacjonarnych I stopnia to 7 semestrów.

    Na studiach stacjonarnych każdy rok akademicki (2 semestry) obejmuje co najmniej 30 tygodni zajęć dydaktycznych (bez sesji zaliczeniowych).

    Przedmioty do wyboru

    Program studiów umożliwia studentowi wybór modułów/przedmiotów kształcenia w wymiarze 65 punktów ECTS co stanowi ponad 30% ogólnej liczby punktów ECTS. Liczba ta istotnie wzrasta jeżeli student skorzysta z umiędzynarodowienia studiów, np. w formie programu Erasmus. Studenci są zachęcani do korzystania z takiej szansy. Optymalnym okresem umiędzynarodowienia studiów jest semestr 6. o znacznej liczbie zajęć do wyboru. Bardziej ryzykowne jest wybranie semestru 5. i 7. Ryzyko wynika z możliwości korekt ustalonych uprzednio protokołów uzgodnień realizowanych na wyjeździe przedmiotów, które z przyczyn niezależnych od studenta nie zostają uruchomione na uczelni przyjmującej.

    Studenci dokonują wyboru spośród przedmiotów podstawowych (np. jeden z języków obcych, przedmioty humanistyczne – np. filozofia, kultura wsi polskiej i inne, dopasowane do aktualnych potrzeb zmieniającego się świata), oraz przedmiotów fakultatywnych. Listy przedmiotów fakultatywnych na semestrze 6 i 7, mają charakter listy otwartej. Ich zakres podlega cyklicznym zmianom w zależności od potrzeb i zainteresowań studentów, rozwoju nauki i odpowiedzi na zapotrzebowanie interesariuszy zewnętrznych. Wyborowi studentów podlega również ścieżka realizacji pracy dyplomowej: specjalizacje i związane z nimi przedmioty specjalizacyjne oraz seminaria, praktyka dyplomowa i wieńcząca całość studiów praca dyplomowa.

    Łączna liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich – 109,2 pkt ECTS, co stanowi 52 %. W zakres tych zajęć zostały również wliczone godziny zarezerwowane na indywidualne konsultacje pomiędzy prowadzącymi a studentami w ramach godzin konsultacji pracowników.

    Łączna liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć z zakresu nauk humanistycznych i społecznych  – 38, co stanowi 18,1%.,

    Praktyki zawodowe – dla studiów o profilu ogólnoakademickim wymagana jest praktyka zawodowa w wymiarze minimum 4 tygodni (160 godz.). Zasady odbywania praktyki zawodowej reguluje rada programowa. Szczegółowy regulamin został zawarty w załączniku nr 4. Praktyka zawodowa może być realizowana nie wcześniej niż na 6, przedostatnim semestrze studiów. Jest to etap studiów, podczas którego student wypełnił efekty uczenia się większości przedmiotów kierunkowych, przez co może świadomie nabywać umiejętności zawodowych w trakcie praktyki. Jest to także etap początkowy tworzenia pracy dyplomowej, która za sprawą praktyki zawodowej może uzyskać walor przydatności praktycznej. Zaliczenia praktyk zawodowych dokonuje prodziekan lub opiekun praktyk zawodowych upoważniony pisemnie przez dziekana.

    Wybór specjalizacji

    Wybór specjalizacji następuje podczas trwania semestru 5. W semestrze 6. zostają już uruchomione zajęcia specjalizacyjne oraz seminaria i konwersatoria z odpowiednim przydziałem grup studenckich. Studia oferują cztery specjalizacje do wyboru przez studentów. Są to: Geomatyka w zarządzaniu przestrzenią, Planowanie przestrzeni, Planowanie infrastruktury technicznej oraz Gospodarka nieruchomościami i rozwój lokalny. Ze względu na preferencje studentów oraz liczebność roczników studenckich utrudnione jest uruchomienie wszystkich czterech specjalizacji jednocześnie. Opierając się na deklaracjach studentów, które zawierają przynajmniej deklaracje pierwszego i drugiego wyboru, władze kierunku dokonują łączenia specjalizacji aby spełnić wymóg minimalnej liczebności grup specjalizacyjnych. W sytuacji łączenia grup specjalizacyjnych podlegają modyfikacjom przedmioty specjalizacji oraz listy oferowanych zajęć fakultatywnych.

    Praca dyplomowa

    Praca dyplomowa jest realizowana jako praca o charakterze naukowym lub jako projekt dyplomowy w wymiarze 15 pkt. ECTS. Studenci zachęcani są do realizacji prac w formie publikacji w recenzowanych czasopismach lub rozdziałów w monografiach naukowych. Zgodnie z wymogami regulaminu studiów wymaga to wcześniejszych ustaleń pomiędzy studentem i promotorem i przyspieszenia realizacji pracy, która musi przejść odpowiedni cykl wydawniczy. Prace dyplomowe podlegają podwójnej recenzji przez wyznaczonego recenzenta i promotora. Forma i zakres egzaminu dyplomowego – egzamin ustny sprawdzający wiedzę zdobytą w całym okresie studiów oraz umiejętność właściwego powiązania (zintegrowania) wiedzy dotyczącej różnych zagadnień (różnych obszarów tematycznych). Oprócz promotora pracy dyplomowej i recenzenta w komisji egzaminacyjnej mogą uczestniczyć osoby spoza jednostki prowadzącej studia. Egzamin dyplomowy polega na wylosowaniu pytania z zakresu zagadnień przedmiotów kierunkowych oraz jednego pytania z przedmiotów specjalizacyjnych, właściwych dla specjalizacji studenta. Jedno z pytań dotyczy zagadnień bezpośrednio związanych z pracą dyplomową.

  • Studia drugiego stopnia

    Ogólne cele kształcenia

    Celem studiów II stopnia na kierunku gospodarka przestrzenna jest:

    • poszerzenie i pogłębienie wiedzy w zakresie aspektów decydujących o wieloobszarowym charakterze gospodarki przestrzennej – znajomości wybranych procedur prawnych, metod i sposobów zarządzania, identyfikacji oraz rozwiązywania konfliktów dotyczących użytkowanej przestrzeni;
    • wyrobienie umiejętności samodzielnego, pogłębionego diagnozowania oraz rozwiązywania istotnych problemów dotyczących gospodarowania przestrzenią, ze szczególnym uwzględnieniem terenów wiejskich, w tym leśnych,
    • przygotowanie absolwenta do: pracy samodzielnej i zespołowej, formułowania opinii, upowszechniania wyników badań i opinii.

     

    Możliwości zatrudnienia i kontynuacji kształcenia przez absolwentów studiów II stopnia.

    Po ukończeniu studiów absolwenci otrzymują tytuł zawodowy magistra, mogą być zatrudnieni w:

    • jednostkach administracji państwowej,
    • organach samorządu terytorialnego,
    • instytucjach zajmujących się pośrednictwem w obrocie lub zarządzaniem nieruchomościami
    • mogą również kontynuować kształcenie w szkołach doktorskich w zakresie szeroko rozumianego kształtowania przestrzeni (w tym planowania leśnego) czy ochrony środowiska.
    • Opis programu studiów

     

    Koncepcja i cele kształcenia na interdyscyplinarnym kierunku Gospodarka Przestrzenna wynikają z przyjętej do 2020 r. strategii Uczelni i celów strategicznych, a także z prowadzonej w SGGW polityki w zakresie jakości kształcenia. Według przyjętej strategii rozwoju wyodrębnia się pięć obszarów strategicznych: doskonalenie kształcenia, badań naukowych, współpracy i umiędzynarodowienia, rozwijanie transferu wiedzy do gospodarki oraz finanse i administracja. Są one determinantami w zakresie opracowanej koncepcji kształcenia wyrażonej w programie studiów na opisywanym kierunku, obejmującym interdyscyplinarną wiedzę z obszarów nauk rolniczych, społecznych oraz nauk inżynieryjno-technicznych. Kierunek Gospodarka Przestrzenna realizowany w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie na poziomie II spełnia wymogi kierunku magisterskiego. Ogólnoakademicki profil kierunku, obejmujący zajęcia służące zdobywaniu przez studenta wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, wpisuje się w zakres badań naukowych prowadzonych w SGGW w Warszawie.

    Studia drugiego stopnia na kierunku Gospodarka przestrzenna są prowadzone bez podziału na specjalności. W końcowej fazie studiów realizuje się przedmioty kierunkowe w celu sprofilowania prac dyplomowych i przygotowania seminariów. Studia mają charakter ogólnoakademicki. Pomimo praktycznego przygotowania do wykonywania zawodu i nadawania tytułu zawodowego inżyniera, kładziony jest nacisk na uzyskiwanie efektów uczenia, szczególnie w zakresie wiedzy dotyczącej aktualnych problemów gospodarowania przestrzenią terenów wiejskich.

    Liczba punktów ECTS przypadająca na zajęcia o statusie ogólnoakademickim (N) wynosi 85, co stanowi ponad 94%.

    Oprócz umiejętności zawodowych i kompetencji społecznych student uzyskuje umiejętności pogłębionego rozumienia oraz interpretacji faktów, ich przyczyn i skutków. Szczegółowe efekty uczenia się zostały przedstawione w tabeli 1 a matryca efektów uczenia dla poszczególnych przedmiotów stanowi załącznik 2. Aktywność studentów w ramach badań naukowych jest realizowana w trakcie zajęć seminaryjnych, które przygotowują do napisania pracy dyplomowej inżynierskiej oraz w trakcie realizacji badań niezbędnych do pracy dyplomowej (praktyka dyplomowa) pod kierunkiem promotorów. Studenci są zachęcani do brania udziału w badaniach naukowych prowadzonych przez promotorów. Na szczególną uwagę zasługuje naukowa działalność Studenckiego Koła Naukowego Gospodarki Przestrzennej (SKNGP), w ramach którego każdy student ma możliwość realizacji badań naukowych, udziału w przeglądach dorobku, konferencjach naukowych oraz pisania prac w czasopismach naukowych. Prace dyplomowe, zgodnie z regulaminem studiów w SGGW, mogą być realizowane w formie publikacji naukowych – artykułów, rozdziałów w monografiach recenzowanych lub całych monografii.

    Do uzyskania kwalifikacji niezbędne jest uzyskanie co najmniej 90 pkt ECTS.

    Czas trwania studiów stacjonarnych I stopnia to 3 semestry.

    Na studiach stacjonarnych każdy rok akademicki (2 semestry) obejmuje co najmniej 30 tygodni zajęć dydaktycznych (bez sesji zaliczeniowych).

    Warunki podjęcia studiów – wymagania wstępne

    Kandydat na studia drugiego stopnia na kierunek gospodarka przestrzenna posiada kwalifikacje pierwszego stopnia oraz kompetencje niezbędne do kontynuacji kształcenia na studiach drugiego stopnia na tym kierunku, w szczególności: posiada wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, ekonomii, geografii, prawoznawstwa i innych dyscyplin, dostosowaną do gospodarki przestrzennej, zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu problemów z zakresu gospodarki przestrzennej, potrafi interpretować informacje o różnych procesach i zjawiskach: przyrodniczych, ekonomicznych oraz społecznych (w tym kulturowych, politycznych i prawnych), z zakresu gospodarki przestrzennej (ze szczególnym uwzględnieniem obszarów wiejskich oraz stanu środowiska i jego zasobów), potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania oraz prognozowania konkretnych procesów i zjawisk: przyrodniczych, ekonomicznych oraz społecznych z zakresu gospodarki przestrzennej, potrafi planować i przeprowadzać prace badawcze (analizy, pomiary i symulacje), interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. Szczegółowe zasady rekrutacji zawiera Uchwała Senatu SGGW.

    Przedmioty do wyboru

    Program studiów umożliwia studentowi wybór modułów/przedmiotów kształcenia w wymiarze 45 punktów ECTS co stanowi 50% ogólnej liczby punktów ECTS. Liczba ta dodatkowo wzrasta jeżeli student skorzysta z umiędzynarodowienia studiów, np. w formie programu Erasmus. Studenci są zachęcani do korzystania z takiej szansy. Optymalnym okresem umiędzynarodowienia studiów jest semestr 2. o znacznej liczbie zajęć do wyboru. Bardziej ryzykowne jest wybranie semestru 1. i 3. Ryzyko wynika z możliwości korekt ustalonych uprzednio protokołów uzgodnień realizowanych na wyjeździe przedmiotów, które z przyczyn niezależnych od studenta nie zostają uruchomione na uczelni przyjmującej.

    Studenci dokonują wyboru spośród przedmiotów podstawowych (np. jeden z języków obcych) oraz przedmiotów związanych ze specjalizacjami i przedmiotów fakultatywnych. Listy przedmiotów fakultatywnych na semestrze 2 i 3, mają charakter listy otwartej. Ich zakres podlega cyklicznym zmianom w zależności od potrzeb i zainteresowań studentów, rozwoju nauki i odpowiedzi na zapotrzebowanie interesariuszy zewnętrznych. Wyborowi studentów podlega również ścieżka realizacji pracy dyplomowej: specjalizacje i związane z nimi przedmioty specjalizacyjne oraz seminaria, praktyka dyplomowa i wieńcząca całość studiów praca dyplomowa.

    Łączna liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich – 45,7 co stanowi około 51%. W zakres tych zajęć zostały również wliczone godziny zarezerwowane na indywidualne konsultacje pomiędzy prowadzącymi a studentami w ramach godzin konsultacji pracowników.

    Łączna liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć z zakresu nauk humanistycznych i społecznych wynosi przynajmniej 11, co stanowi ponad 12% wszystkich punktów ECTS w toku studiów. Udział ten może wzrosnąć w wypadku wyboru przedmiotów fakultatywnych z tego zakresu.

    Wybór specjalizacji

    Wybór specjalizacji następuje na początku semestru 1. W trakcie rekrutacji studenci deklarują chęć uczestniczenia w zajęciach danej specjalizacji i realizowania pracy dyplomowej związanej z wybraną specjalizacją. Prodziekan dokonuje podziału i podejmuje decyzję o utworzeniu specjalizacji. Studia oferują cztery specjalizacje do wyboru przez studentów. Są to: Geomatyka w zarządzaniu przestrzenią, Planowanie przestrzeni, Planowanie infrastruktury technicznej oraz Rozwój lokalny i gospodarka nieruchomościami. Ze względu na preferencje studentów oraz liczebność roczników studenckich utrudnione jest uruchomienie wszystkich czterech specjalizacji jednocześnie. Opierając się na deklaracjach studentów, które zawierają przynajmniej deklaracje pierwszego i drugiego wyboru, prodziekan dokonuje łączenia specjalizacji aby spełnić wymóg minimalnej liczebności grup specjalizacyjnych. W sytuacji łączenia grup specjalizacyjnych podlegają modyfikacjom przedmioty specjalizacji oraz listy oferowanych zajęć fakultatywnych.

    Praca dyplomowa

    Praca dyplomowa jest realizowana jako praca o charakterze naukowym w wymiarze 20 pkt. ECTS. Studenci zachęcani są do realizacji prac w formie publikacji w recenzowanych czasopismach lub rozdziałów w monografiach naukowych. Zgodnie z wymogami regulaminu studiów wymaga to wcześniejszych ustaleń pomiędzy studentem i promotorem i przyspieszenia realizacji pracy (w praktyce do pierwszego semestru), która musi przejść odpowiedni cykl wydawniczy. Prace dyplomowe podlegają podwójnej recenzji przez wyznaczonego recenzenta i promotora. Forma i zakres egzaminu dyplomowego – egzamin ustny sprawdzający wiedzę zdobytą w całym okresie studiów oraz umiejętność właściwego powiązania (zintegrowania) wiedzy dotyczącej różnych zagadnień (różnych obszarów tematycznych). Oprócz promotora pracy dyplomowej i recenzenta w komisji egzaminacyjnej mogą uczestniczyć osoby spoza jednostki prowadzącej studia. Egzamin dyplomowy polega na wylosowaniu pytania z zakresu zagadnień przedmiotów kierunkowych oraz jednego pytania z przedmiotów specjalizacyjnych, właściwych dla specjalizacji studenta. Jedno z pytań dotyczy zagadnień bezpośrednio związanych z pracą dyplomową.

Program studiów

Forest Information Technology (FIT)

Opis specjalizacji i sylwetki absolwenta
  • Opis / Description (click)

    „FIT” (Forest Information Technology – Technologie Informacyjne w Leśnictwie) to dwuletnie stacjonarne studia II stopnia na kierunku „leśnictwo”. Jest to wspólne przedsięwzięcie Wydziału Leśnego SGGW i Wydziału Lasu i Środowiska Uniwersytetu Zrównoważonego Rozwoju w Eberswalde (Niemcy), prowadzonym na podstawie porozumienia podpisanego 15 czerwca 2005 roku podczas obchodów 175-lecia nauki i edukacji leśnej w Eberswalde. Program ten otwarty jest dla wszystkich:

    • posiadających stopień licencjata lub inżyniera leśnictwa lub dziedzin pokrewnych (gospodarka przestrzenna, ochrona środowiska, geografia, itp.)
    • dokumentujących się znajomością języka angielskiego,
    • pragnących poznać wykorzystanie nowoczesnych technologii do rozwiązywania zagadnień związanych z leśnictwem i szeroko pojętym środowiskiem naturalnym.

    Studia trwają dwa lata (4 semestry), z czego pierwszy semestr odbywa się w Eberswalde, drugi w Warszawie, zaś następne lata studenci spędzają w miejscu, które wybiorą do pisania swojej pracy magisterskiej. Część zajęć realizowanych jest zdalnie (e-learning). Zajęcia odbywają się wyłącznie w języku angielskim. Po pomyślnym ukończeniu studiów i obronie pracy magisterskiej absolwenci uzyskają dyplomy magisterskie obydwóch Wydziałów. Szczegółowe informacje znajdują się na stronie www studiów. Wszelkich wyjaśnień udzielają również:

    • Evelyn Walor (email: evelyn.walor at hnee.de; tel. (+49 3334) 657 165)
    • Karol Bronisz (email: karol_bronisz at sggw.edu.pl; tel. (+48 22) 59 38 086)

    —————————————————————————–

    „Forest Information Technology” is the regular MSc program taught in English running based on the agreement between SGGW and HNEE signed on 15 June 2005 in Eberswalde. „Forest Information Technology” (FIT) is a joint program between Faculty of Forest and Environment at University of Sustainable Development in Eberswalde, Germany and Faculty of Forestry at Warsaw University of Life Sciences-SGGW. Teaching takes place at both locations.

    The goal of the new International Master Study Program is to contribute to environmental problem solving by training professionals to apply information technology approaches. This will be achieved by providing scientific methods and tools required for collecting, processing and communicating environmental data with emphasis on forest ecosystems and environmental problems. The Master Study Program includes advanced topics of environmental information processing and modern forest ecosystem research.

    The whole program is given in English. The mandatory part of the new program is characterized by a large amount of information technology subjects and a concentration on selected forest and landscape ecological subjects. A broad range of elective courses at both universities offers different specialization directions. Information and details concerning mission, curriculum, admission, application and others are presented at the home page of the study program. Detailed information can be obtained from:

    • Evelyn Walor (email: evelyn.walor at hnee.de; tel. (+49 3334) 657 165)
    • Karol Bronisz (email: karol_bronisz at sggw.edu.pl; tel. (+48 22) 59 38 086)

Studia podyplomowe

Studia w programach zagranicznych - Erasmus+